Dieta sanatoasa-Conteaza nu doar CE ci si CUM mananci -efectele stresului

Ceea ce mananci doarverdeturi jumatatea unei nutritii corecte. Odieta sanatoasa presupune sa fii in starea ideala de digestie si absorbtie pentru cealalta jumatate. Si am sa explic de ce.

In articolul despre stres, am vazut ca unul din efectele lui este trecerea pe „linie moarta” a digestiei. Responsabil pentru relatia stres-digestie este sistemul nervos central (SNC).

Dieta sanatoasa- Sistemul nervos central

SNC este alcatuit din creier si maduva spinarii si are doua componente: sistemul nervos somatic si sistemul nervos vegetativ.

SN somatic se ocupa de relatia organismului cu mediul incojurator. Controleaza simturile (vaz, auz, miros, gust, tactil) si miscarea (sistemul muscular si osos).

SN vegetativ sau sistemul nervos autonom regleaza activitatea organelor interne (inima, plamani, ficat, rinichi, aparat digestiv, etc).

In ceea ce priveste digestia, SN vegetativ e resposabil de miscarile digestive ale stomacului, de secretia enzimelor digestive si de mentinerea intregului proces digestiv pana la absorbtia completa a nutrientilor si eliminarea reziduurilor.

Tot SNV ii spune corpului cand sa NU fie in modul digestie, si anume, cand nu este mancare in stomac sau cand esti in modul „lupta sau fugi„.

Dieta sanatoasa- Sistemul nervos simpatic si parasimpatic

Stimularea sau inhibarea sistemului digestiv e realizata de cele doua componente ale SNV si anume sistemul nervos simpatic si sistemul nervos parasimpatic.

SN simpatic activeaza raspunsul la stres si dezactiveaza digestia iar SN parasimpatic relaxeaza organismul si activeaza digestia. Aceste doua sisteme lucreaza antagonist, adica atunci cand unul e activ celalat e oprit si invers. Nu pot fi pornite amandoua in acelas timp.

Ele au efecte opuse unul celuluilat pentru ca nu putem ramane permanent in una din cele doua stari: relaxare vesnica sau stres continuu. Am vazut ca stresul are rolul lui pentru o scurta perioada de timp si apoi trebuie sa ne relaxam. De aceea exista aceste doua sisteme si ele nu sunt active in acelas timp. Schematic lucrurile arata asa:

SN Simpatic activ —>corpul in fiziologie de stres —->digestie  opritanervi

SN parasimpatic activ—->corpul relaxat —–> digestie optima

Deci, cum se poate observa digestia optima are loc cand domina componenta parasimpatica a SNV si noi suntem relaxati. Aici atentie la stresul autoindus.

Dar hai sa vedem exact ce se intampla daca mancam in stare de stres:

25 de moduri in care mancatul sub stres iti afecteaza sanatatea

1). Se reduce absorbtia nutrientilor. Motive: aport scazut de sange cu oxigen in zona, secretie redusa de enzime digestive in stomac, pancreas, intestin si ficat si flux redus de bila dinspre vezica biliara.

2). Creste excretia (eliminarea) nutrientilor– se pierd pe cale urinara calciu, magneziu, potasiu, zinc, seleniu si alte microminerale.

3). Creste deficienta de nutrienti, in special vitaminele C si B, fier, zinc si seleniu.

4). Creste nivelul de colesterol rau,  trigliceride si viteza de agregare a trombocitelor, factori declansatori al bolilor cardiovasculare. (Trombocitele se mai numesc si plachete sanguine si au in mod normal rol de coagulare a sangelui cand apare o rana. Dar, in conditii nefiresti cauzate de incetinirea locala a circulatiei, ateroscleroza, leziuni vasculare infectioase, stres oxidativ, aderenta, numarul si reactia tromocitelor e exagerata si se produce un tromb care infunda vasul de sange acolo unde se produce sau la distanta, boala cunoscuta sub numele de tromboza.)

5). Creste retentia de apa care duce la hipertensiune.

6). Creste nivelul de cortizol un hormon de stres asociat cu cresterea in greutate, obezitate abdominala, inabilitatea de a slabi si de a creste masa musculara. In cantitati mari imbatraneste corpul prematur.

7). Modificarea florei intestinale. Bacteriile bune sunt distruse din cauza stesului si asta are ca si efecte probleme de imunitate, boli de piele, deficiente de nutrienti si disconfort digestiv.

stress8). Creste productia de acid clorhidric in stomac ceea ce poate cauza ulcer.

9). Scade productia de hormon de crestere HGH (human growth hormone) cu rol important in cresterea, vindecarea si refecerea tuturor tesuturilor organismului. Ajuta la arderea grasimilor si la cresterea masei musculare.

10). Sunt reduse secretiile salivare ceea ce produce o mai slaba digestie a amidonoaselor.(In cursul despre digestie, vom vedea exact cum se intampla toate aceste. Nu uita sa te inscrii).

11). Scade secretia de hormoni tiroidieni ceea ce incetineste metabolismul.

12). Creste rata de inghitire factor cauzator de probleme digestive. Expresia „am inghitit in gol” se foloseste exclusiv in situatii nu prea placute, nu-i asa?

13). Scade timpul de golire a stomacului. Altfel spus, continutul stomacului trece in intestine inainte de a fi pregatit. Asta poate cauza diaree si bucati nedigerate de mancare sa ajunga intestine cu diverse consecinte nefaste pentru sanatate: alergii, sensibilitati alimentare si altele. ( Despre  acestea toate in cursul despre alergii ).

allergy-1738191_64014). Creste numarul de sensibilitati alimentare si alergii, in general datorita scaderii imnunitatii si permeabilitatii intestinale (leaky gut). (Toate explicatiile pe larg in cursurile de sanatate).

15). Functionare haotica a sfincterului din partea de jos a esofagului. Deschiderea acestuia in conditii de stres cauzeasa refluxul gastic, cunoscut si sub denumirea de „arsura in piept”.

16). Stresul cronic de intensitate redusa face ca celulele sa nu mai raspunda la insulina ceea ce duce la rezistenta la insulina factor precursor al diabetului, obezitatii, bolilor cardiovasculare si imbatranire prematura.

17). Creste riscul de osteoporoza din cauza excretiei excesive de calciu, magneziu si bor.

18). Scade masa musculara ceea ce are ca efect un aspect pufos (ca sa nu spun „flescait”) si produce o scadere a metabolismului . De ce? daca nu stii deja descaraca de aici ghidul gratuit –Mitul metabolismului explicat.

19). Scade productia de hormoni sexuali ceea ce duce la scaderea libidoului, nivelului de energie si masei musculare.

20). Creste stresul oxidativ care imbatraneste prematur organismul. E precursor a numeroase boli. Despre stresul oxidativ si colesterol poti sa aflii mai multe descarcand un ghid gratuit numit Colesterolul demistificat.

21). Creste inflamatia, din nou, cauza a numeroase boli.

22). Scade numarul de mitocondrii. Mitocondriile sunt centralele de energie ale celulelor.Cand numarul acestora scade producem mai putina energie ceea ce duce la oboseala cronica.

23). Scade nivelul de functionare al rinichilor ceea ce are ca si consecinte un nivel crescut de toxicitate, debalansarea echilibrului electrolitic (balanata sodiu, potasiu, calciu, magneziu), retentie de apa, boli cardiovasculare.

24). Oxigenare redusa cauzata de o respiratie superficiala. Influenteaza toate aspectele legate de sanatatea organismului.

25). Scade eficienta termica, adica abilitatea de a arde calorii ca si cauza a diverselor procese enuntate mai sus.

Stiu ca nu e usor de scapat de stres in zilele noastre, dar, fa un efort macar inainte si in timpul mesei. Lasa totul la o parte si ajuta-ti organismul sa foloseasca cu adevarat nutrientii dintr-o dieta sanatoasa pe care tu faci eforturi sa-i oferi.

Ai facut o analiza a felului cum mananci? Incearca sa constientizezi cum te simti si cat mananci atunci cand esti stresat/stresata si cand esti relaxat/relaxata.

Ia o masa in liniste si una pe fuga si vezi diferentele. Impartaseste-le cu noi sa vedem cine mai simte la fel ca tine.

Mananci stresat/stresata sau ai propriile tale strategii de reducere a stresului? Daca da, care sunt ele. Mentinoneaza cateva in comentarii; cineva s-ar putea sa-ti fie recunoscator.

Orice ar fi de mentionat vreau sa stiu cat mai mult despre relatia ta mancare-stres acum si peste o saptamana. Ne „vedem” in comentarii! Numai bine!

Vrei un ajutor eficient in a observa si masura ce si cand mananci? Descarca gratuit de aici un exemplu eficient de jurnal alimentar. In valoare de 29 de lei tu poti sa-l folosesti gratuit si vei fi uimit/uimita de cat de multe poti sa inveti despre relatia ta cu mancarea.

Partajeaza

Lasă un răspuns