Laptele vegetal – varianta sanatoasa (reteta)

De ce lapte vegetal facut in casa?

lapte-vegDin ce in ce mai multa lume cauta sa inlocuiasca laptele de vaca cu lapte vegetal. Motivele pot fi diverse si sunt ale fiecaruia. Nu despre asta vreau sa vorbesc aici, ci despre ce lapte vegetal sa consumam ca sa fim siguri ca e o alternativa sanatoasa cu adevarat.

Varianta cea mai la indemana e sa cumparam o cutie din magazin. Dar, problema cu aproape (as putea spune toate, dar sa nu fiu atat de radicala) toate produsele procesate din magazin e ca:

  • sunt scumpe. Poate cele din magazine nu foarte, dar cele de o mai buna calitate pe care le gasesti in magazinele cu produse naturale sau le comanzi de pe net, sunt scumpe.
  • au zahar adaugat cu multe efecte nocive
  • au amelioratori de gust -pentru un gust mai bun
  • anticoagulanti- pentru o consistenta placuta
  • stabilizatori, conservanti – pentru o viata mai lunga pe raft.

Nu cred ca aceastea sunt motivele pentru care alegi un lapte vegetal. Si atunci ce-i de facut?

Fa-ti propriul lapte vegetal in casa:

  • e mai ieftin
  • e super usor de facut
  • e proaspat
  • stii exact ce ai pus in el
  • folosesti indulcitori sanatosi
  • ii dai aroma care iti place.

Cele mai des intalnite sortimente in magazin sunt cele de soia, migdale si orez.

In opinia mea soia nu este un aliment sanatos, motiv pentru care nu recomand niciun produs din soia si implicit, nici laptele de soia.

Lapte din seminte si nuci

Spuneam ca cel mai uzual lapte e cel din migdale, dar, folosind exact aceeasi reteta se poate face si lapte de caju, cocos, alune de padure (romanesti), nuci macademia si seminte de susan si de canepa. Se pot folosi si nucile romanesti, braziliene si „alunele americane” dar dau laptelui un gust usor amarui care nu e pe placul tuturor.

                                                             Caju

Nucile sau alunele caju sunt foarte populare ca si baza pentru laptele vegetal pentru ca au un procent ridicat de grasimi, (sanatoase , nu te ingrijora) ceea ce ii confera laptelui o cremozitate versatila si placuta. In retetele raw-vegane caju-ul e folosit ca si substituent al branzei si in alte retete unde s-ar folosi produse lactate.

Caju-ul e o sursa buna de proteine vegetale, grasimi sanatoase, magneziu si potasiu.

                                                          Cocos

Si nucile de cocos sunt o sursa buna de grasimi vegetale. Desi au un procent ridicat de acizi grasi saturati acestia sunt cu lant mediu si sunt folositi de organism pentru energie mai degraba decat pentru depozitare.

                                                         Migdalenuci-2

Sunt o foarte buna sursa de calciu, magneziu si fier, vitamina E.

                                              Nuci Macadamia

Nu sunt foarte populare la noi, dar sunt dulci si la fel de bogate in vitamine si minerale. Ce trebuie stiut despre ele e faptul ca sunt cele mai calorice dintre toate alunele, nucile si semintele. Daca celelalte au undeva intre 550 si 650 de calorii, acestea au 718 calorii per 100g.

                                                Susan

Excelenta sursa de cupru, calciu, magneziu, fier, posfor, zinc, seleniu.

                                         Seminte de canepa

Din nou, forte buna sursa de proteine vegetale continand toti aminoacizii esentiali, acizi grasi omega 3.

                                                  Orez

Nu ofera ata de multa proteine precum semintele si nucile, dar e o alternativa pentru cei alergici la alune si nuci. Fiind folosit pe o scara atat de larga in intreaga lume, e un aliment care ofera si el din belsug vitaminele B, seleniu si mangan. Alege, preferabil, un orez brun.

Oricare ar fi alegerea ta, asigura-te ca materia prima e una de calitate, preferabil bio si mai ales crude, nesarate, neprajite, neindulcite, necondimentate. 

Ingrediente:

Optional: curmale, miere sau alti indulcitori naturali, diverse arome (esenta de migdale sau vanilie, cacao).

Rezulta 2 portii. In functie de consistenta dorita poti sa maresti sau sa reduci cantitatea de apa, dar nu cu mult.

Pasul 1. Inmuierea

Nucile, alunele, migdalele, orezul, semintele (NAMOS) (crud) trebuie inmuiate in apa cam 8 ore. Varianta comoda e sa le lasi de seara pana dimineata sau invers, in functie de momentul in care vrei sa prepari laptele. La o cana de NAMOS foloseste doua cani de apa. Nu uita, dupa inmuiere aceasta apa se arunca!

Nu necesita inmuiere nuca de cocos proaspata si semintele de canepa decorticate. Daca te grabesti poti „blendui” si caju-ul fara inmuiere dar e totusi preferabil s-o faci.

Pasul 2. Aromarea

Spuneam ca la laptele facut in casa tu ai controlul a ceea ce pui in el.

In primul rand, poti sa te joci si sa mixezi materia prima. Poti sa combini diversele sortimente de nuci cu alune sau seminte. Poate nu-ti plece gustul de susan sau canepa si atunci poti sa-l acoperi cu gust de alune sau invers.

Poti sa-l indulcesti. Adauga o miere de calitate, sirop de agave, sirop de artar, eritritol.

Da-i aroma de vanilie adugand putina esenta.

Adauga un praf sau o lingurita de scortisoara, cuisoara, anason, nucsoara, coaja de scortisoaraportocala sau lamaie daca e un gust preferat de tine.

Amplifica-i gustul de migdale laptelui din aceasta nuca adaugand cateva picaturi de esenta de migdale.

Poti folosi pentru un gust mai dulce si o aroma de caramel, niste curmale. Si ele trebuie hidratate pentru a se inmuia si a putea fi maruntite de catre blender.

Adauga cacao pentru un lapte cu cacao :).

Testeaza si schimba pentru a nu te plictisi de acelas gust. Totusi, daca vrei sa-l folosesti in retete in locul laptelui de vaca, foloseste o varianta neindulcita si nearomata. Daca vrei sa-l bei pur si simplu, sau, mai ales, poate vrei sa-i dai copilului sa bea, atunci categoric fa-l maxim de bun. Da, e o alternativa sanatoasa la laptele de vaca daca ai intoleranta la lactoza.

Pasul 3. Prepararea propriu-zisa

Pune in blender ingredientele si mixeaza bine timp de un minut- doua. E preferabil sa ai un blender puternic precum Vitamix dar daca nu ai asigura-te ca NAMOS sunt maruntite foarte bine.

Acum, ai doua vatiante.

Poti sa strecori laptele printr-o strecuratoare fina cu o panza sau tifon in ea. Obtii laptele fara „pulpa” si „pulpa”. Partea solida, pulpa cum i-am zis, categoric nu trebuie aruncata pentru ca si ea contine toti nutrientii din materia prima. Poate fi folosita pentru diverse retete (raw-vegane) atunci, poti s-o dezhidratezi sau poti s-o pui la congelator pentru alta data.

A doua varianta e sa nu strecori laptele. Poti sa-l torni peste cereale, sa-l folosesti ca si baza pentru un smoothie sau char sa-l bei asa. E mult mai bogat in nutrienti decat varianta strecurata si mai ales are multa fibra. Strecurand-ul pierzi toata aceasta fibra care este valoroasa in zilele noastre cand consumul de fibre e unul foarte scazut.

Oricare ar fi optiunea ta, ceea ce nu consumi pe moment poate fi pastrat in frigider timp de 2-3 zile intr-un borcan de sticla cu capac.

Tu ce lapte bei? Ai testa vreodata laptele vegetal? Facut in casa sau din magazin?

Vreau sa stiu parerea ta si, daca mai ai alte poturi care sa faca laptele si mai bun, astept sa le aud si sa imbunatatim articolul ca si altii sa beneficieze de experienta ta.

Sau poate nu consideri ca uneori poti schimba laptele de vaca cu cel vegetal. Fara a te convinge ca trebuie sa devii vegetarian/a as vrea sa descarci si sa citesti ghidul „Secretul sanatatii”. In valoare de 37 de lei, este gratuit pentru a-ti folosi cat mai mult in alegerile tale alimentare.

 

Partajeaza

Lasă un răspuns