Zahar, glucoza, fructoza. Care e diferenta dintre ele?

plums-1584181_640Ne gandim la zahar cand vorbim despre ceva dulce.  Despre „zahar in sange” cand vorbim despre glicemie sau diabet. Despre fructoza ca si „zaharul” recomandat pentru diabetici.

Tu stapanesti 100% toate aceste notiuni? Stii exact care e diferenta dintre ele? Stii care e rolul fiecareia din ele? Ce rezultat ai obtinut la testul despre carbohidrati? Dar la testul de spre proteine? Grasimi mononesaturate, saturate

Daca raspunsul e „nu” si testul nu l-ai luat cu un punctaj mare, cele mai complete informatii poti sa le obtii inscriindu-te la cursurile de sanatate. E recomandarea mea numarul 1 atunci cand vine vorba de ceea ce trebuie sa stim pentru sanatate.

O a doua recomandare, daca nu ai facut-o deja e sa citesti de ce ne ingrasam, ce sa facem pentru a slabi  si de ce ne plac dulciurile. 

Acum, daca te-ai  inscris, ai notiunile din articolul de mai jos, poti sa treci la altceva ce te intereseaza. cursuri de nutritie omega 3 si omega 6 acid oleic si alfa linoleic

Daca nu, retine totusi aceasta optiune si citeste macar articolele mentionate si ghidul pe care il poti descarca gratuit aici.

In valoare de 34 de lei, al tau absolut gratuit!

Dar sa revenim. totul despre metabolism, rata metabolica de baza, neesar caloric

Zaharul

Zaharul de masa, alb sau brun, e cunscut si sub numele de sucroza sau zaharoza.sugar-973899_640

Din punct de vedere chimic, asa cum poate iti amintesti de la scoala, e format din doua molecule, una de  alfa-glucoza si  una de beta-fructoza.

Glucoza, are o catena formata din 6 atomi de carbon in timp ce molecula de fructoza e formata din doar 5 atomi de carbon. metabolismul fructozei explicat in cursul de nutritie

Nu intru in detalii chimice deoarece nu acesta e scopul articolului, dar trebuie sa intelegi ca aceste molecule se “despart” in timpul procesului de digestie si sunt prelucrate diferit de catre corpul nostru. metabolizarea alcoolului se face in acelas mod ca si al fructozei.

Chiar daca mancam zahar sau alti indulcitori folositi in industria alimentara cum ar fi: sirop de trestie de zahar, zahar invertit, malt, sirop de fructe concentrat, maltodextrina, sirop de porumb, fructoza, glucoza, melasa, indulcitori din porumb, maltoza, sucroza, lactoza, corpul nostru va procesa glucoza si fructoza. Asta ne duce la a vedea diferenta dintre ele.

Glucoza sau fructoza?

Diferenta esentiala intre glucoza si fructoza din punctul nostru de vedere e aceea ca glucoza trece direct in sange si este folosita ca atare sau depozitata cum, sper ca, ai  vazut in articolele pe care ti le-am recomandat (de ce ne ingrasam,  ce sa facem pentru a slabi  ).

Pe de alta parte, fructoza trebuie prelucrata de catre ficat.

Fructoza e prelucrata de ficat si, spre deosebire de glucoza,  datorita acestui lucru ea nu creste glicemia. Acesta e motivul pentru care e recomandata diabeticilor. Dar, fructoza are alte efecte asupra organismului  si anume:

  • Fructoza intrerupe comunicarea dintre leptina (hormonul care anunta satietatea) si creier . Din acest motiv  ne face sa mancam mai mult decat am avea nevoie, cu consecintele binecunoscute.
  • Prin procesarea fructozei sansele de aparitie a compusilor de glicare (AGE – Advanced Glycation Endproducts) sunt de circa 7 ori  mai mari decat in cazul glucozei .
  • Acestia sunt niste barbecue-884274_640proteine care sub actiunea caldurii uscate ( gatire fara apa) capătă o “bucată” dintr-un zahar. Aceasta le modifică structura și astfel își pierd integral sau parțial funcționalitatea si au un posibil efect mutagen (pot modifica ADN-ul celulelor).
  • Steatoza hepatica, cunoscuta popular sub denumirea de ficat gras. E o boala specifica persoanelor ce consuma alcool in exces. Dar studii au aratat ca cca 30% din cantitatea de fructoza ingerata se poate transforma grasime. Aceasta poate fi depozitata in ficat rezultand steatoza hepatica nonalcoolica. Deasemenea poate ajunge in sange sub forma de trigliceride si colesterol rau VLDL.
  • Fructoza impiedica formarea de oxid nitric, un vasodilatator natural al arterelor. Hipertensiunea e bineinteles urmatorul simptom. Un consum redus de zahar si implicit fructoza poate rezolva problema unei tensiuni prea mari.

Solutia dulce pentru diabetici

Deci, in opinia mea, nu fructoza e cel mai recomandabil indulcitor pentru diabetici. Poate fi printe cele mai ieftine optiuni alaturi de cei artificiali -care ar trebui exclusi!!!!, dar nu. Diabetic sau nu, alege indulcitorii naturali cum ar fi Xylitotul  si stevia .

Sau poate crezi ca nu mananci prea multe dulciuri sau fructe. Dar ai „masurat” exact? Tii un jurnal alimentar. Daca nu, dar stii ca te-ar ajuta enorm, descarca abosolut gratuit exemplarul tau acum dand click pe imaginea de mai jos.

In valoare de 29 de lei, al tau absolut gratuit!

Dar ce am mentionat despre fructoza sunt doar o parte din efectele zaharului. Fiind compus si din glucoza si din fructoza, in exces, are embele efecte nedorite. Ale glucozei, adica ingrasatul, rezistenta la insulina si diabetul. Ale fructozei, mentionate mai sus care in plus le agraveaza si pe cele ale glucozei.

Zaharul si bolile cardiovasculare

Principala cauza de deces in lume o constituie bolile cardiovasculare.

S-a crezut cu cateva zeci de ani in urma ca vina pentru aceste boli o poarta grasimile. Atunciyogurt-1442034_640 s-a produs toata mania low-fat. A fost zeci de ani, si inca mai persista, aceasta teama de grasimi.

Pentru ca obezitatea si bolile cardiovasculare nu s-au redus, ba din contra, au continuat sa creasca, se pare ca nu grasimile sunt 100% vinovate.

Vei observa, daca studiezi etichetele catorva produse low-fat, ca de multe ori chiar al doilea ingredient din lista e zaharul. Daca nu apare pe aceasta pozitie, sigur mai la coada il vei gasi intr-o alta forma dintre cele mentionate mai sus. maltoza, dextroza, sirop de glucoza-fructoza, sirop de agave, xylitol, miere de manuka

Grasimea e  componenta care da gust bun mancarii. Ca produsul sa fie in continuare gustos dupa ce i-ai luat grasimea trebuie sa pui ceva in loc, nu?  Fara acel ceva, fara un gust bun, produsul nu s-ar mai vinde.

Si atunci, cand ne lasam in seama producatorilor, crezi ca ei vor lua decizia sanatoasa pentru noi? invata sa te feresti de capcane cu ajutorul cursurilor de nutritie si sanatate.

Crezi ca le pasa mai mult de sanatatea ta sau de buzunarele lor? grasimi hidrogenate

Crezi ca vor finanta vreodata studii care sa demonstreze ca efectele a ceea ce pun ei in produse sunt daunatoare ? grasimi trans, margarina, prajeli

Sau orice studiu, finantat de o companie producatoare de alimente procesate, va demonstra faptul ca nu numai acele produse nu au efecte negative ba chiar ar avea efecte benefice aspura sanatatii noastre. Si aici ma refer in special la produsele destinate copiilor!

Si eu cred la fel! De aceea cel mai bine e sa preiei controlul si sa inveti cum sa-ti construiesti propria dieta ca un nutritionist.

Dependenta de zahar

Gustul dulce atrage si desi nu este considerat ca atare, zaharul are efectele unui drog. Creaza o stare de bine, are efect stimulator asupra organismului dar mai ales da dependenta.

O caracteristica a substantelor adictive e aceea ca avem nevoie de cantitati din ce in ce mai mari pentru a obtine acelas efect ca si dupa primele doze.

Copiii reactioneaza la lucruri simple, la conditionari simple, ei nu o sa-si puna niciodatacandy-1666049_640 problema daca ceea ce mananca e sanatos sau nu. Daca le place vor manca. Dar e datoria noastra sa nu alimentam pe cat posibil aceasta placere usor de obtinut dar cu efecte atat de devastatoare.

Bebelusi fiind, copii nu au cum sa descopere singuri placerea oferita de o ciocolata decat daca aceasta le-a fost inmanata de catre un adult.

Aici am sa deviez de la subiect si am sa ma adresez celor ce nu au copii, celor ce urmeaza a avea copii si celor ce au copii cu varsta pana in 6 luni: faceti tot posibilul si tineti-i departe de dulce. o dieta sanatoasa pentru copii evita dulciurile si indulcitorii artificiali

Nu-i lasati sa asocieze acest gust cu placerea pentru ca vor pastra aceasta asociere toata viata si sansele ca ei sa devina copii obezi sau si mai probabil adulti obezi cresc considerabil.

Sucul de fructe

Dar probabil ca nu e cazul tau. Daca citesti aceasta prezentare sigur esti un adult responsabil care cauta sa se informeze in legatura cu ceea ce este bine si ce nu in ceea ce priveste alimentatia si nu ai hrani un copil cu bomboane si ciocolata.

Insa e posibil sa crezi ca sucul de fructe e un aliment sanatos, avand multe vitamine si minerale si este un bun substituent al apei, dar nu!

In primul rand, apa nu poate fi inlocuita cu nimic: beti apa! Regula numarul 1 cand vine vorba despre alimentatie: beti apa, punct! Nu ceai, nu suc natural si nici vorba de sucuri cumparate. metabolismul fructozei explicat in cursurile de nutritie, sanatate, dieta

Chiar si acel suc natural, nefiind insotit de fibre care sa-i incetineasca trecerea in sange  sau transportul spre ficat in cazul fructozei, are exact acelas efect ca si ingerarea unui pahar de suc ambalat, adica o crestere brusca  a glicemiei ce provoaca la randul ei o crestere brusca de insulina si de aici intregul lant de evenimente pomenit de atatea ori.

cocktail-1778902_640Copii sunt mari consumatori de energie si poate ca in cazul lor efectele benefice ale vitaminelor pot sa surclaseze efectele negative ale zaharului. Dar nu face din aceasta metoda singura metoda prin care micutii isi iau aportul de vitamine. Insista sa manance fructele intregi sau eventual sub forma de smoothie (in blender).

Sansele ca sucul ambalat, declarat natural, sa fie natural 100% sunt extrem de mici. Cele mai multe sucuri de obicei au un foarte mic procent de concentrat de fructe , restul fiind apa cu zahar si alti coloranti si amelioratori de textura si gust.

Problema chiar si cu sucurile naturale ambalate e ca prin procesul de pasteurizare (aceasta e singura metoda de conservare fara chimicale) se distrug o parte din vitaminele si mineralele altfel prezente in fructul in forma lui naturala.

Deci, chiar daca esti o mama harnica si care nu-I da copilului bani sa-si ia el de la magazin ce-si doreste. Fa tu alegerile corecte si educa si copilul in acest sens ca el sa nu fie influentat de colegii de scoala si mai apoi de marii producatori in a cumpara produse care-i pun in pericol sanatatea pe termen mai lung sau mai scurt.

Dar fructoza din fructe?

Am vazut “beneficiile” zaharului asupra organismului nostru. Cand am sa pomenesc cuvantul zahar de-a lungul prezentarilor sa stii ca ma refer la zaharul creat de om cu toti derivatii lui fie ca se numesc dextroza, maltoza, fructoza, sirop de porumb, amidon, etc si nu la zaharul si fructoza din fructe.

Intr-adevar o dieta bazata pe multe fructe poate duce la ingrasare in lipsa unui stil de viata activ, dar, cum spuneam, in forma lor naturala, fructele au nenumarate green-456839_640beneficii.

Totusi, daca urmaresti scaderea in greutate, poate ca ar fi recomandabila consumarea a maxim 1-2 bucati pe zi preferabil in prima jumatate a zilei  sau la masa de dupa antrenament.

Regula de aur a sanatatii!

Si, in incheiere, ma intorc si reamintesc regula de baza a unei alimentatii sanatoase: daca e natural, e ok, daca e produs de catre om, evita-l pe cat posibil.

Nu uita, conteaza ceea ce faci 90% din timp, nu exceptiile din restul de 10%!

Care e relatia ta cu dulcele? E un lucru asupra caruia ai control sau „monstrul” care te controleaza?

Dar prousele low-fat? Ai cumparat de obicei iaurt cu 0,1% grasime crezand ca te ajuta sa slabesti?

Faci miscare prin care sa contracarezi efectul dulciurilor,daca le consumi? Incearca acest antrenament in valoare de 39 pe care il poti descarca absolut gratuit si fa-l inainte de o ocazie unde stii ca vei manca ceva mai mult. E destul de intens ca sa goleasca din rezervele de glicogen din muschi. Dar sa nu te sperie acest lucru, dureaza doar 12 minute si facandu-l de mai multe ori vei vedea cat ai sa progresezi de fiecare data!

la cursurile de nutritie inveti sa-ti construiesti o dieta bogata in omega 3, fara omega 6 care are un efect inflamator. Omega 3 reduce colesterolul. descarca ghidul gratuit colesterolul demistificat. omega 6 are efect inflamator si concureaza pentru aceleasi enzime ca si omega 3. Acestia sunt acizi grasi esentiali polinesaturati. Au EPA si DHA. 

Partajeaza

Lasă un răspuns